Hoe bepaal ik de juiste handtekening en bewijskracht voor mijn documenten?

Bron: evidos.com  

Binnen organisaties zijn er verschillende processen die efficiënter kunnen worden ingericht door documenten op een digitale manier te ondertekenen. Dit is van toepassing voor zowel ondersteunende processen als voor primaire processen. Voordat de keuze wordt gemaakt om een dergelijke oplossing te implementeren is het bepalen van de juiste handtekening en bewijskracht een cruciale stap. In de oriënterende fase heerst er vaak onduidelijkheid over de verschillende vormen die een digitale handtekening kan aannemen en welke bewijskracht voldoende is om een proces op een rechtsgeldige wijze in te richten.

In de oriënterende fase heerst er vaak onduidelijkheid over de verschillende vormen die een digitale handtekening kan aannemen

In dit blog behandelen we:

  • De vormen digitale handtekening

Welke vormen van de digitale handtekening zijn er? En hoe zit het met de rechtsgeldigheid?

  • Identificerende middelen

Hoe identificeer je de ondertekenaars om zeker te weten dat de juiste personen ondertekenen?

  • Het maken van een keuze

Welke eisen stellen de toezichthouders, zoals de Belastingdienst, AFM of brancheorganisaties, in mijn sector? En over welke middelen beschikken mijn ondertekenaars om digitaal te kunnen ondertekenen?

Gerelateerde artikelen

Herziening eIDAS, komst Europese digitale identiteit

Herziening eIDAS, komst Europese digitale identiteit

Bron: pkisigning.nl Wet- en regelgeving rondom elektronische handtekeningen vinden we bij PKIsigning logischerwijs belangrijk. Niet alleen omdat dat als aanbieder van een ondertekenoplossing onze verantwoordelijkheid is, maar vooral omdat we naast leverancier ook...

Handtekening op papier zetten en weer inscannen: niet rechtsgeldig?

Handtekening op papier zetten en weer inscannen: niet rechtsgeldig?

Bron: pkisigning.nl Printen, ondertekenen en weer inscannen. Het is de meest voorkomende wijze van ‘digitalisering’ van de handtekening op papier. Om documenten vervolgens per e-mail uit te wisselen. De werkwijze is in corona-tijd, waardoor we meer op afstand werken,...

Slim schakelen met je klanten (webinar)

Slim schakelen met je klanten (webinar)

Bron: pkisigning.nl Robotisering inzetten voor efficiënte ondertekenprocessen Digitaal ondertekenen is bij veel kantoren onderdeel van een uitgebreid proces. Het samenstellen en opmaken van rapportages en aangiften. Meerdere handtekeningen toevoegen ÉN na...