Handtekening op papier zetten en weer inscannen: niet rechtsgeldig?

Bron: pkisigning.nl 

Printen, ondertekenen en weer inscannen. Het is de meest voorkomende wijze van ‘digitalisering’ van de handtekening op papier. Om documenten vervolgens per e-mail uit te wisselen. De werkwijze is in corona-tijd, waardoor we meer op afstand werken, snel geadopteerd. De gescande kopie bewaren we vervolgens. Goed idee? Nee, zo bleek uit een recente uitspraak van de Rechtbank Amsterdam. Hiermee kan niet worden bewezen, dat het document ondertekend is en de overeenkomst uit de rechtszaak houdt op basis hiervan geen stand.

De recente uitspraak (ECLI:NL:RBAMS:2022:793) maakt duidelijk dat printen-tekenen-scannen-mailen op zijn minst risicovol is. Zeker bij belangrijke documenten.

Het is te kort door de bocht om te stellen, dat een gescande ‘digitale’ handtekening helemaal niet rechtsgeldig is. Alle vormen van digitale handtekeningen mogen worden toegepast in Nederland. De digitale handtekening houdt, naar het oordeel van de rechter, in deze zaak echter geen stand. Dit is een uiterst belangrijke en ingewikkelde nuance. Dat je een digitale handtekening mag zetten, betekent niet, dat deze altijd dezelfde uitwerking heeft. Dat hangt af van het betrouwbaarheidsniveau van de handtekening en de omstandigheden. Dit leggen we verderop kort uit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Slim schakelen met je klanten (webinar)

Slim schakelen met je klanten (webinar)

Bron: pkisigning.nl Robotisering inzetten voor efficiënte ondertekenprocessen Digitaal ondertekenen is bij veel kantoren onderdeel van een uitgebreid proces. Het samenstellen en opmaken van rapportages en aangiften. Meerdere handtekeningen toevoegen ÉN na...

Digitale handtekening begint aan opmars

Digitale handtekening begint aan opmars

Bron: computable (via Sectigo) Het gedwongen thuiswerken brengt de behoefte aan betrouwbare digitale ondertekening in een stroomversnelling. Samen met de sterk toegenomen vraag neemt ook het aantal aanbieders en oplossingen toe. Met als resultaat dat organisaties het...