Contact

Juistheid en aanvullingen

De website en alle gepubliceerde informatie is met uiterste zorg samengesteld. Er is echter geen garantie dat de inhoud altijd volledig en juist is. Lees de disclaimer voor meer informatie hierover.

Ontdek je tekortkomingen, onjuiste informatie of heb je een aanvulling? Of wil je graag deelnemen aan (volgend) onderzoek? Neem dan contact met ons op via info@ondertekenwijzer.nl. Je inbreng wordt zeer op prijs gesteld.

 

Adverteren

Heb je interesse om te adverteren in de vorm van een leaderbord-banner en uitgelichte content? Geef je interesse door via info@ondertekenwijzer.nl om de tariefkaart te ontvangen. Er is beperkte beschikbaarheid.
Adverteerders krijgen geen voorkeurspositie in de getoonde resultaten in de softwarevergelijking.

 

Over de ondertekenwijzer

De ondertekenwijzer.nl is een initiatief van innovatie- en adviesbureau DOCCO. In de opzet is meegedacht door onderzoeksbureau GBNED.

De opgenomen index van marktpartijen en functionaliteiten bestaat uit leveranciers en resellers. Hiervoor zijn alle leveranciers uitgenodigd en konden belangstellenden zich melden die een ondertekenoplossing bieden of deze aanbieden geïntegreerd binnen hun software. Door middel van het invullen van een digitale vragenlijst is de informatie verkregen, al dan niet aangevuld met openbaar gepubliceerde informatie. De opgenomen index omvat hoofdzakelijk statements van leveranciers. De aangeleverde informatie is niet getoetst in de praktijk. Naast de index zijn (praktijk)toelichtingen geschreven door DOCCO, waarin actuele (markt) ontwikkelingen zijn meegewogen.

De toelichtingen en een samenvatting van de index zijn openbaar gepubliceerd. Voor extra toelichtingen en een uitgebreide index dient de ‘Gids’ gedownload te worden. Lees de privacyverklaring voor meer informatie over hoe wordt omgegaan met verkregen persoonsgegevens.

Deze website en de gids zijn bedoeld als een handreiking voor bedrijven die:

  • De werking en de consequenties van de digitale handtekening beter willen begrijpen.
  • Inzicht willen krijgen in verschillende mogelijkheden met de digitale handtekening om een eigen ‘eisen en wensenlijst’ te bepalen.
  • Een overzicht (index) willen raadplegen.

 

Versiebeheer

Datum publicatie Versie Vorm
Juni 2021 2.0 Rapport & website
Augustus 2020 1.1 Rapport
Juni 2020 1.0 Rapport

 

Met ondertekenwijzer.nl (versie 2.0) brengen we de kennis richting alle branches en minder gericht op alleen de accountancy beroepsgroep (versie 1.0).

Aanleiding

Begin april 2020 publiceerde ik een veelgelezen blog over ‘digitaal ondertekenen, de nieuwe trend bij werken op afstand’. De coronacrisis zette veel bedrijven aan om te zoeken naar nieuwe (online) samenwerkingsvormen. Intern en met klanten. Dit zorgde voor een toenemende belangstelling voor het onderwerp digitaal ondertekenen. Ook de komst en toenemende bekendheid van eIDAS gaf aanleiding om het thema uit te diepen. Ik ontving steeds meer vragen over dit onderwerp, waardoor de behoefte voor de Gids ontstond.

Ons advieskantoor heeft daarbij ook met ‘de poten in de klei’ gestaan door in 2016 een mechanisme te ontwikkelen voor linking&signing van accountantsverklaringen. Het zorgt ook voor een goed technisch begrip van de materie, naast de aanwezige functionele en opgebouwde juridische kennis.

Ik heb door de jaren heen gemerkt dat het voor bedrijven moeilijk is om hun weg te vinden in de complexe materie van digitaal ondertekenen én de vele aanbieders. Hoe zet je nu een goede RFI op? Het lijkt allemaal simpel en wordt soms (te) eenvoudig beschouwd, maar dat is het niet. Daarnaast komen er steeds nieuwe ontwikkelingen, jurisprudentie en nieuwe toetreders. Met de ondertekenwijzer hoop ik waardevolle achtergrondinformatie te geven die je kan helpen om je weg te vinden en een objectieve weergave te maken van mogelijkheden en marktpartijen.

Reindert Doorn

Sr. Adviseur, DOCCO